Skip to content

SF és a humán interfészek

Ha már rendes magyar szót nem találtam rá, megpróbálom legalább tisztázni a fogalmat. Human interface minden, amin a felhasználó (általában az ember) interaktálhat a a számítógéppel. Szóval egér, billentyűzet, rajztábla és itt jön be a SF.

A klasszikus SF mozik humán interfészeit az eszméletlen mennyiségű gomb, piros és zöld ledek és lámpák (opcionálisan gombnyomásra bekövetkező szikrázás) alkották. Igazán fejlett rendszerek esetében - Star Trek - a színes ledeket és kapcsolókat helyettesítették színes panelekkel, amiket a szereplők random módon nyomkodtak a hatás növelése végett.

Na eddig ugye használhatatlan. Vannak két dimenziós eszközeink - egér, tábla - ezekből ráadásul semmit sem próbált “megjósolni” a tudományos fantasztikus irodalom

annál többet a xerox parc, de ugye ez egy legalábbis tisztázatlan sztori, hogy mi ki kitől innovált át a saját termékeibe

szóval eddig ezért a gépet se volt érdemes bekapcsolni.
Vannak viszont olyan - csak filmen létező - 3d eszközök, amik létezésük esetén jól kiegésztíthetnék a már gyakorlatban is - ha máshogy nem, demó szinten - jelen levő 3d-s felhasználói felületeket.

a project looking glass például teljesen öncélúnak tűnik, ráadásul csak real media videó (lőni kéne érte) és mov (lassú) van belőle, de egyszer mindenképpen érdemes megnézni

Jelentkezzen, aki látta a Johnny Mnemonicot, ahol Keanu Reeves virtuális valóság (profik számára: VR) kesztyűkkel hadonászva hekkelte a hálót. Vagy adja magát - a különben most látott, mert állandó ötéves elmaradásban vagyok - Minority report, ahol Tom Cruise dobálta az ablakokat

na ez a mozdulatsor különben ismerős lehet mindenkinek, aki dolgozott már 1600-as felbontáson, nem volt exposéja és próbált egy kis helyet csinálni az asztalon

valami hologram jellegű kijelzőn, ami ráadásul még nem is volt sík, hanem valami gömbből metszették ki. Meg persze vannak, akik “egyszerűen” oldották meg a problémát (Ghost in the shell, vagy -bármennyire utálom is- a Mátrix), ahol közvetlen idegi kapcsolattal netezik, dolgoznak a júzerek.

Na, hogy elkerüljem a sok szóval keveset mondás csapdáját, most két egész mondatban lezárom. 1, Mindenképpen érdekes, hogy a jelenlegi ablakos rendszerek merre fejlődnek tovább, pláne azért, mert úgy tűnik a 3D felé próbálnak a nagyok ellépni. 2, Egy ilyen ablakkezelőben való navigációhoz nincs kényelmes eszközünk, a SF viszont tele van pont erről szóló kütyükkel, amiről viszont nem tudni mennyire megvalósíthatók.