Skip to content

Néplaptop akció

Úgy tűnik tényleg közelednek a választások, megint megjelent ígéretként az egy eurós / 250 forintos / olcsó laptop. Az, hogy most az MDF jött elő vele, szinte másodlagos is. Sokkal fontosabbnak tartom, hogy milyen informatikai oktatásra akarják feltenni a koronát azzal, hogy minden egyetemista laptophoz jutna.

Benedek is említette, én sem hagyom szó nélkül, a jelenlegi általános- és középiskolai informatikai oktatás jelenleg arról szól, hogy kifejlett MS drónokat neveljenek a gyerekekből. Félreértés ne essék, nem az a bajom, hogy Word-öt tanulnak, haem hogy mást sem. Programokat tanítanak szemlélet helyett, mindezt úgy, hogy közben a pedagógiai folyóiratokban az IKT eszközök minden területen való felhasználásáról, információs társadalom építéséről és készségfejlesztésről lehet olvasni.

A probléma tehát adott, még csak azt sem mondhatjuk, hogy nem ismerték fel. Példa erre egy idézet 1997-ből:


– Kiknek az érdekeit szolgálja az az informatika tananyag, amely ma rögzített – vagy rejtett – tantervként az iskolában megvalósul?

– Farkas Károly: Leginkább a munkaerőpiac érdekeit. Szinte minden iskolában – általános és középiskolában egyaránt – jelenleg magát a gépet, az IBM személyi számítógépet (!), illetve konkrét szoftvereket tanítanak, és erre ösztönöz a NAT is. A szülők véleménye is ez: a munkahelyükön látott példákból kiindulva azt mondják, hogy a jövő emberének elsősorban fontos tudnia, hogyan tud egy szöveget szépen megírni. Mintha jelenleg hazánkban csakis banktisztviselőket és titkárnőket akarnánk képezni! Hogy miért? A félreértett praktikum miatt, amit egyáltalán nem kompenzál egy tudományosan megalapozott oktatásirányítás.

(Informatika: Tantárgy vagy szemlélet…)

Azóta persze alap- és kerettantervek jöttek és mentek, de a környezetemben lévő közoktatásban részt vevő kölykök - testvér és unokatestvérek hada - továbbra is Excelt és Word-öt tanul.

Az egyetemi, nem informatikus-programozó szakos informatika oktatást inkább nem minősíteném. Maradjunk annyiban, hogy amit eddig nem tanult meg a hallgató, azt nem feltétlenül a felsőoktatásban fogja magáévá tenni.

Visszatérve a témához, helyes, adassék laptop minden hallgatónak. De ne álljunk meg itt, alsóbb szinteken robbantsunk már be valami oktatásfélét.

Juteszembe, notim van, akkor lehet kérni inkább egy giga memóriát?