Skip to content

Gyűjtőmunka: hacker filmek

A cyberpunkkal kapcsolatban múltkor már megemlítettem - megint gülüszemű szörnyek rovat van - hogy a kiberpunk és a kiberkultúra közt érdemes lenne kapcsolódási pontokat keresni. A kutakodás során biztosan belebotlunk például a morális magaslaton helyet foglaló, mégis a társadalom perifériáján lévő Hacker figurájára.

Azt most hagyjuk, hogy ez a figura például teljesen szembe megy a gibsoni hősietlen hősökkel.

Gyanúim szerint azonban több ilyen jellemzőt is találhatunk. Ennek bizonyítására futtattam pár keresést - később találtam egy fórumtopikot és egy cikket is a témának szentelve - hogy legyen pár filmem, amivel el lehet kezdeni a szórakozást. Ímé a lista:

Egyelőre a nyilvánvalóan inkább sf/cp műveket, így a Mátrixot és a Szárnyas fejvadászt, lehagytam róla. Egyéb javaslatok?

6 Comments

  1. L wrote:

    http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_cyberpunk_works

    Saturday, June 3, 2006 at 04:38 | Permalink
  2. Kelt wrote:

    Kösz a listát. Több mindenben nem értek egyet a szerkesztők választásaival - például a poszt-apokaliptikus science fiction mit csinál a cyberpunk művek között - de van pár érdekes is.

    Saturday, June 3, 2006 at 11:02 | Permalink
  3. avman wrote:

    már megint cimkézünk? (már megint tüskés vagyok:) )

    Saturday, June 3, 2006 at 11:21 | Permalink
  4. avman wrote:

    és persze rövis i-vel írom. :béna:

    Saturday, June 3, 2006 at 11:23 | Permalink
  5. Kelt wrote:

    Természetesen címkézek. Na nem a webkettő miatt, hanem mert 1, az emberi gondolkodás is hajlamos sémákat használni 2, szűkíteni akarom a témát, mert a végén a mostani anyaggyűjtésből (és sok másból) írnom kéne egy diplomamunkát.

    Most éppen a cyberpunk és a korai cyberkultúra (todo: rátenni a kezemet pár szám Mondo 2000-re), illetve a fiatal internet történései érdekelnek. Illetve ehhez hozzácsaptam a fenti listát, mert jó ötletnek tűnt ránézni, mi “szivárgott le” a cp ethoszból a populáris kultúrába. Ebbe a tematikába viszont a Mad Max például nem illik bele, mert inkább a poszt-apokaliptikus vonallal lehet együtt tárgyalni. (Hevenyészett példa: Ballard, Hozsánna néked, Leibowitz, Mad Max, Puszta acél és a Mátrix, mint posztmodern mix.)

    Saturday, June 3, 2006 at 12:09 | Permalink
  6. avman wrote:

    aham, ímigyen már érthetőbb. sajna a populáros kultúra gyakorlatilag egyenlő hálivúddal, kevés kivétellel (a hivatali patkányok még élvezhető is volt, a kardhal viszont félelmetesen ótvar film, a takedown ellenben kimaradt). ez a 20. sz-i hacker/cp kapcsolat a filmekben… hát, nem is tudom… elég gyér sajna a felhozatal. ennyi erővel még a magot is besorolhattad volna. “az én kungfum a jobb” :D szempontnak esetleg még tudnám ajánlani az ember-kiborg kapcsolatokat/ poszt- vagy preapokaliptikus víziókkal (robocop 1 és talán még a kettő is), áttételesen mondjuk még az existenz c. látomás is belefér. vagy még áttételesebben a meztelen ebéd az interzónájával. itt már jobban jelen van a kultúrtörténeti topológia. vagy mi. képregényben is keresgélsz?

    Saturday, June 3, 2006 at 15:36 | Permalink

One Trackback/Pingback

  1. Egyenes vonallal… - Worldshots on Tuesday, August 8, 2006 at 00:31

    […] Meg persze idézni kötelező jelleggel a Neurománcot - televízió képernyője műsorszünet idején, ugye - és ugyanezt a passzust az 1 Linkből is. Aztán ráaggatni kis elágazásokat mondjuk a Shockwave riderből, hivatkozni a Storming the reality studio-t, elemezni a fontosabb hackeres filmekből párat és idézni néhány it történet light videót is. És végül az egészet az IT-n kezdve, a popkultúrán keresztül kifuttatni a cyberspace végéig. […]