Skip to content

Éhségről és bolondságról

Az internet egyik legfontosabb figurája Stewart Brand, az már egészen biztos. Még te, modorosan megszólított kedvesolvasó, is ismersz legalább két Brand szállóigét. Ha írtál Steve Jobs emlékposztot, nekrológot, búcsúztatót, akkor az egyiket valószínűleg használtad is: “Stay hungry. Stay foolish.”

A másik klasszikus Brand mondattal aktivisták vitáiban lehet összefutni, amikor végső érvként elhangzik, hogy “Az információ szabad akar lenni.” Ennek amúgy nincs itt vége, van egy másik fele is, amit viszont kevéssé szeretnek idézni. Az egész egyben így néz ki:

“On the one hand, information wants to be expensive because it’s so valuable. The right information in the right place just changes your life. On the other hand, information wants to be free, because the cost of getting it out is lower and lower all the time. So you have these two things fighting against each other.”

Brand egyébként ott van a Szilícium-völgy és ezzel az internetes kultúra lelkében. Úgy emlékszem, hogy Adam Curtis All Watched Over By Machines Of Lovig Grace című retorikus dokumentumfilmjében nem kerül elő Brand, viszont első fontos művét a Whole Earth Catalog-ot (CyberCulture ismertető erre) tárgyalja a film.

A katalógus kezdetben a fizikai valójukban létező közösségeket segítette hozzá az eszközök, szerszámok beszerzéséhez. Később viszont jelent meg szoftveres száma, majd kinőtt belőle az internet egyik első jelentős közössége, a mai napig létező WELL. Bruce Sterlinget például a mai napig a welles e-mail címén lehet elérni, az EFF alapító atyjai a WELL-en találkoztak, és így tovább.

Most amúgy a Long Now alapítványon dolgozik Brand. Egy olyan órát építenek, amely tízezer évig is elketyeg emberi beavatkozás nélkül. De ez csak a szimbólum része a dolognak, alapvetően a hosszútávra való gondolkodásról - apropó olvastátok a Stephenson cikket ennek az eltűntéről? - szól.

Szóval itt van nekünk két jó mondat, aminek kapcsán el lehet azon gondolkodni, hogy mennyire épült az amerikai ellenkultúrára a számítógépes kultúra, és hogyan határozzák meg a hippik a mindennapjainkat.