Skip to content

Hé, kapitány!

Gondolkodtatok már azon, hogy milyen lehet védeni a határvidéket Xur és a Kodan Armada ellen? Vagy milyen lehetett a Halálcsillag terveivel menekülni egy koréliai korvetten? Nem kell tovább filozfálni, van rá játék.

A Faster Than Light - barátoknak csak FTL - nagyon retró. A játékmechanikáért az őskorba nyúltak vissza, az FTL roguelike, azaz ha elveszítünk egy űrcsatát és a hajó felrobban, akkor esély sincs visszatölteni mentésből. Minden halál végleges, új játék indul, új hajó próbál meg elmenekülni a lázadó flotta elől. A grafika újszerűbb legalább egy évtizeddel, de azért két dimenziós, mozgással pedig nincs éppen tele a játék.

A játék az elmúlt húsz év során bármikor elkészülhetett volna, annyira kortalan. Csillagok között kell ugrálni a játékosnak, szektorokat átszelve, minél közelebb kerülve az otthoni bázishoz, akiknek szólni kell, hogy jönnek a lázadók. Időközben automata vadászokkal, kalózokkal, barátságtalan idegenekkel lehet összefutni, meg van persze meteorzápor, napkitörés, miegymás. A bolygók közelében csak addig kell időzni, amíg feltölt az FTL-hajtómű és végre lehet hajtani az újabb ugrást.

Az űrcsaták két szinten is zajlanak. Egyrészt tüzelni kell az ellenfélre, szétlőve a hajó különböző irányítórendszereit. Másrészt a legénységet irányítva folyamatosan javítgatni kell a saját hajót. Ritkán fajul kapkodássá egy csata, de nagyon észnél kell lenni. Amelyik rendszert kilövik, az nem működik. Egy létfenntartó berendezés vagy pajzs nélküli hajón pedig nem jó harcolni.

_ftl_1

A csaták végén a legénység összegyűjti a zsákmányt (rakéták, esetleg fegyverek és a fizetőeszközként szolgáló fémhulladék) és tovább megy. A hazai bázis felé vezető úton érdemes útbaejteni a boltokat, ott lehet új legénységi tagokat felvenni, a hajót tuningolni és új fegyvereket szerezni. A maradék pénzt pedig a hajó továbbfejlesztésére kell elverni. Hiába van tele lézerrel a hajótest, ha a reaktor nem bírja el a fegyverrendszereket.

_ftl_2

Az FTL-ben pont annyi jutalmazási rendszer van, ami leköti a játékost. Az egész játékban alig több, mint negyven plecsnit lehet megszerezni, ám ezek egy részével más taktikát igénylő új hajók is járnak. Az ilyen finomságok miatt több hétnyi folyamatos játék van az FTL-ben, az meg tíz dollárért ajándék.

Bármennyire csekély is az esélye a játékosnak a győzelemre, a halál nem válik mechanikusan ismétlődő, jelentés nélküli eseménnyé az FTL-ben. (Aki ezt akarja megtapasztalni, annak Hotline Miamit kell játszania.) Mindig azzal a tudattal jár, hogy a birodalomnak harcolnia kell majd, a jóelőre elküldött figyelmeztetés pedig nem érkezett meg.

(Ha épp nem hiszek a Kickstarter modellben, az FTL-re szoktam gondolni. Erre a játékra ott lett meg a pénz, és csodálatos a végeredmény.)