Magyaráznom kell a bizonyítványomat, mert a Dévai Zoltán ügyfélevangelizmusról tartott előadását követő fórum az én kérdésem felidézésével keződött. Ráadásul úgy, hogy a kérdés elhangozta után Erdélyi Zsolt Superman le is marhaságozta a kérdés, mondván a nagy német autógyáraknak se mondhatja meg, “hogy nekem kis seggem van és ne gyártsanak ekkora ülést”.
A kérdés legrövidebben megfogalmazva úgy hangzik: Miért nem kommunikál az Apple a felhasználóival, miért éri be azzal, hogy marketingüzeneket közvetít a felhasználók felé? Érdemes viszont kibontani, hogy Pósa Gabriella olyan válaszait, mint “az Apple bátor, rábízza az evangelizációt az ügyfelekre” vagy “az apple termékek önmagukért beszélnek” értékelni lehessen.
Ha az amerikai Apple sajtót és Apple rajongókat tekintjük, akkor Pósa Gabriella fent idézett mondatai szinte teljesen elfogadhatóak. Számos jelentős híroldal, hírblog foglalkozik a Macek, az OS X és a cég körüli történések feldolgozásával. Egy-egy maces híroldal, mint például a Weblogs Incorporated TUAW-ja vagy az Ars Technica Infinite Loop-ja, önmagában is komoly evangelizációt folytat. És ehhez jönnek még a kiszivárogtatásokra, várható termékekre és légből kapott marhaságokra épülő pletykalapok, mint a Mac Rumors vagy a Think Secret.
A fent leírt rendszer így működőképes is. Van még pár Apple fejlesztői blog, amelyekre az előző postban linkeltem is, de az információ többnyire nem ott, a kontrollált helyen, van hanem a “nem hivatalos” Apple sajtóban. Itt jelennek meg az utóbbi időben elszaporodott hardveres hibák leírásai, itt találják meg egymást az azonos bug miatt szenvedő felhasználók, itt ismertetik az esetleges házilag kivitelezhető javításokat. (Hívószavak: zúgó PowerMac és MacBook Pro tápok, túlmelegedő és elszíneződő MacBook, karcolódó iPod Nano.) És hónapokkal később, mikor a hibákat végül elismeri a cég, az is ezeken a híroldalakon keresztül jut el a tömeghez.
Az elmúlt években már arra is volt példa, hogy az Apple túlzásnak érezte a fanatikusok / evangelisták által üzemeltetett sajtó híreit. Így esett meg, hogy több pletykalap szerkesztői beperelte, mert kiszivárogtatott információt közöltek. A helyzet komikumához hozzátartozik, hogy a perek egy részét már megnyerték a maces bloggerek, nem kellett kiadni forrásaikat.
A magyar Apple sajtó az amerikaihoz hasonlítva igen szomorú képet mutat. Az Apple Hungary által ajándékozott mac.hu domain néven futó közösségi oldal, helyén most a HDSys Kft - a magyar Apple disztribútor - honlapja jön fel. Az oldal régi felhasználói és a közösséghez azóta csatlakozottak a mac.hu helyét átvevő beszéljükMac oldal fórumain találtak új felületet a beszélgetéshez.
A fórumon a kereskedők aktívak. A felhasználók számára az Apple inkább iJoe és Handrás, mint a HDSys. Kivéve persze, ha várni kell az alkatrészre vagy az aktuális Nagy Hír magyar értelmezésére, ilyenkor nem a kereskedők késnek. A képet még színesítik magyar Mac tematikájú blogok, egy levelezőlista, illetve ha elszakadunk az online világtól, akkor az Almalap magazin is, de ezzel tényleg a felsorolás végére értünk. A nagy Apple ezen csatornák közül egyiket sem használja. A hivatalos honlapon még Kapcsolat menüpont sincs.
Ceterum censeo az Apple angolszász kommunkációja változni fog, mert jelenlegi formájában nem elég rugalmas, nem mindig tud mit kezdeni az felhasználóevangelistákkal. A hazai Apple pedig, nos elkezdhetne beszélni.
[markup=]Nagyon bánom, hogy nem tudtam maradni Zoli előadására és a fórumra.
A vezérképviseletről (sajnos) mindent elárul, hogy — az egyébként a konferenciát is támogató — PR-ügynökségét küldte maga helyett. Beszélni. Valószínűleg úgy gondolják, elkezdték…
Érdekes lenne egyébként megtudni, hogy Pósa Gabrielláék evangelisták-e, vagy PC-t használnak? :)
[markup=]Előre leszögezem: Nem vagyok mac-fun, sőt még csak felhasználó sem. Semmilyen kapcsoalatom nincs sem az Apple magyarországi szervezetivel, cégeivel, sem az ügynökségükkel.
Én is Massimo Úrral szerettem volna beszélgetni (már csak azért is, mert akkor tényleg neki lehett volna menni a “számonkérés” jellegű kérdésekkel), ám az utolsó pillanatban megtudtam, hogy nem tud jönni (és azt is hogy miért), és ezt el kell fogadni. Csak azt kérem, ne értékeljétek ezt semmi képpen jelzés értékűen. Higgyétek el, nem volt ilyen szándék.
És hogy a posthoz is hozzászóljak: Azt, hogy a magyar cég így viselkedik, azt egyrészt kizárólag a saját számlájukra írnám, és szeritnem csak maguknak nem használnak vele. Részletesebben: A magyar user visszajelzése nem szignifikánsan különbözik a Nagy Apple által begyűjtött infóktól. A kifelé adott infó a magyar lerakat nélkül is céba talál (olvassátok a postban felsorolt komoly site-okat). Annak kihasználása, hogy a helyi evangelisták segítsék a helyi értékesítést, megint csak az itteni lerakat érdeke lenne. Valószínű, ahogy a vitában is előkerült, kicsi az itteni piac ahhoz, hogy számítson a Nagy Apple-nek beleszólni a helyi sales-stratégiába.
Balázs: Pósa Gabriellának elküldtem a post linkjét. Remélem válaszol a kérdésedre.
Zoltán: Az a gondom, hogy a magyar cég ugyanazt csinálja, mint az amerikai megfelelője. Csak itthon a civil kezdeményezések hiánya - egy hírlevél, egy fórum, pár blog - sokkal jobban jelzi a hiány meglétét. Én kényelmesen elvagyok így is, az általam olvasott források 99%-a angol, de nem is átlaguser vagyok.
A hazai sales stratégia változását leginkább az amerikai Apple hozzáállásának változásától várnám. De a hívószóként felsorolt problémák kezelése (tagadás - felhasználók felháborodása - hibás termék cseréje) nem ígér a közeljövőben ilyen váltást.
Kelt,
Köszi, bár lehet, szakmai támadásnak veszi. (Pedig fanboy minőségemben írtam.)
Ami a sales stratégiát illeti, a magyarázat szerintem sokkal egyszerűbb. A nagy Apple értékesít közvetlenül a fogyasztónak, a HDSys pedig — tudtommal — kizárólag negyker. És hát pl. a CHS sem kommunikál sokat. Eladni a viszonteladóknak, elsősorban a három nagynak kell —sajnos, pedig a “kicsik” (akik közül jó páran 10-15 éve a piacon vannak) szerintem nem csak hozzáértőbbek, barátságosabbak is. Gazdaságilag logikus, a felhasználó/vevő szempontjából szomorú.