Istenek és hackerek

Kicsit elfelejtem, hogy mit tanultam, mennyit/hogyan illik idézni, mert ennek a Neal Stephenson egyik passzusának a Cryptonomiconból szerepelnie kell itt.

Hosszú angol szöveg és spoilerek a hajtásvonal alatt.

“Now in many other mythologies you can find gods that have parallels with Athena. The Sumerians had Enki, the Norse had Loki. Loki was an inventor-god, but psychologically he had more in common with Ares; he was not only the god of technology but the god of evil too, the closest thing they had to the Devil. Native Americans had tricksters—creatures full of cunning—like Coyote and Raven in their mythologies, but they didn’t have technology yet, and so they hadn’t coupled the Trickster with Crafts to generate this hybrid Technologist-god.”

“Okay,” Randy says, “so obviously where you’re going with this is that there must be some universal pattern of events that when filtered through the sensory apparatus and the neural rigs of primitive, superstitious people always gives rise to internal mental representations that they identify as gods, heroes, etc.”

“Yes. And these can be recognized across cultures, in the same way that two persons with Root Reps in their mind might ‘recognize’ me by comparing notes.”

“So, Enoch, you want me to believe that these gods—which aren’t really gods, but it’s a nice concise word—all share certain things in common precisely because the external reality that generated them is consistent and universal across cultures.”

“That is right. And in the case of Trickster gods the pattern is that cunning people tend to attain power that un-cunning people don’t. And all cultures are fascinated by this. Some of them, like many Native Americans, basically admire it, but never couple it with technological development. Others, like the Norse, hate it and identify it with the Devil.”

“Hence the strange love-hate relationship that Americans have with hackers.”

“That’s right.”

“Hackers are always complaining that journalists cast them as bad guys. But you think that this ambivalence is deeper-seated.”

“In some cultures. The Vikings—to judge from their mythology—would instinctively hate hackers. But something different happened with the Greeks. The Greeks liked their geeks. That’s how we get Athena.”

(Neal Stephenson: Quicksilver, Arrow, London, p 806. és környéke)

Az egyik érdekesség az istenekkel való játék. Ugyanez a “trükk” szerepel a Snow Crash végén is, amikor Juanita végre elmagyarázza Hiro Protagonistnak az addigi történéseket. A high tech eszközökkel a valóságban és a metaverzumban folyó harc végső oka ott is egy istenhez kapcsolódik. A fenti szövegben is említett sumér Enki isten neurolingvisztikai világtörő kódja úgy magyarázza meg az addigi történéseket, hogy öröm nézni.

Zárójel: így lehet a Snow Crashtől egy életre elriasztani embereket, mondd azt, hogy neurolingvisztikai neurolingvista hackerekről szól.

A másik, hogy ez mennyire szép magyarázó elmélet a hacker kép alakulására a kilencvenes években. Rendkívüli módon leegyszerűsíti és miszticizálja a hacker kép változásait, a popkultúra által való “fel történő kapást” helyettesíti egy kulturális univerzáléval. Szóval gyönyörű elméletet rak össze Stephenson. Mottónak sajnos hosszú lenne, kénytelen leszek bekezdéseket szentelni majd neki a szakdolgozatomban.

One Reply to “Istenek és hackerek”

Comments are closed.