Egy interactive fiction fanatikus valószínűleg Model M billentyűzettel verne komótosan agyon, de gyerekkorom kaland, játék, kockázat könyveihez fogom hasonlítani az IF játékokat. Hosszabbak a leírások, hiányoznak a dobj egy kockával, majd hazudd hatosnak jellegű harc, és tényleg bele lehet merülni, de egyébként majd’ ugyanaz. A hősbe “beköltözve” irányítjuk végig egy történeten, csak nem lapozgatunk, hanem kapunk egy parancssort valami Z virtuális géphez. A gépben fut benne az általunk választott IF modul, meghatározva, kik vagyuk és hol, és sanyi. A fejlettebbekhez van némi keretgrafika, illetve belefuthatunk a Galaxis útikalauz stopposoknak BBC által felújított változatába, ami csillog és villog, cserébe flashes.
Ha a fentiek megvannak, akkor gépelhetjük a parancsokat, hogy kapcsolj lámpát, kelj fel, vedd fel a köntösöd, nézz bele a zsebébe és vedd be a fájdalomcsillapítót. (Így kezdődik a GUKS játék.) És ha gépelés közben elfog a felfedezés vágya, rákapunk a rejtvényfejtés ízére - különösen beteg a bábelhal megszerzése például - akkor bent ragadhatunk egy teljesen szöveges virtuális valóságban. A történet megismerése és a rejtvények megfejtése a fő cél. Időnként ezt azzal nehezítették a játékok létrehozói, hogy egy-egy helyen csak korlátozott idők/lépést tölthetünk. Ugye Arthur Dent sem molyolhatott hosszan, mikor megindultak a házának a bulldózerek. Az előrehaladásunkról egyrészt kapott pontokból, másrészt a téboly külső jeleiből következtethetünk. Előbb összegyűlnek a teásbögrék, aztán csuklóból mennek az alap parancsok félálomban is, végül elkezdünk csodálkozni, hogy a VR-hez grafikát is csapnak mostanában.
Szoftver:
- frotz a finkből - van ezer portja nagyjából minden rendszerre
- MacFrotz - grafikus kliens
- Zoom - másik grafikus kliens
- meg amúgy van PocketPC kliens, talán még J2ME is…
Ajánlom még a HHGG mellett a Zork-szériát (Zork I, II, III, Enchanter, Sorcerer, Spellbreaker, Wishbringer, Beyond Zork, Returnt to Zork, Zork: Nemesis, Zork: Grand Inquisitor) Ráment egy nyaram…
Na meg természetesen a másik Douglas Adams-es interaktív fikciót, a Bureaucracy-t, amiben a Bankot kell meggyőznöd, hogy megváltozott a lakcímed.
Ami nagyon kimaradt a cikkbol nekem, az az, hogy a legtobb z-code cuccot szepen le lehet szedni a http://ifarchive.org cimrol.
Kozvetlen link a z-code jatekokra: http://ifarchive.giga.or.at/indexes/if-archiveXgamesXzcode.html
Nekem a kedvencem anno a Farmer’s Daughter volt (igen, tudom, perverz vagyok, es eredetileg komondoros), meg Kook University-t birtam meg.. vannak egyebkent editorok, en felajanlom, hogyha sikerul egy jopofa csapatot osszehozni, akkor leprogramozom a Z-Code reszet, viszont akkor a tobbiek segitsenek megirni a sztorit :)
(Anno akartunk Sch-s kalandjatekot: Te vagy a netadmin es NINCS NET :)
Offtopikoló lévén a zárójeles megjegyzéshez szólok hozzá - illetve kösz a linket, valóban kimaradt - és jelzem, hogy a Pokoli operátor kult klasszikusból is írtak interactive fictiont. :)
Van steampunk IF is (ráadásul a steampunktól függetlenül is igen remek): Slouching Towards Bedlam. (Link a nevemben, mert agresszív a szűrő, és lusta az admin :p)
(Hm, most tényleg eszik a SK. Finomítottam a szabályokon, aztán meglátás van.)
A link pedig ez volt: http://www.the-underdogs.info/game.php?name=Slouching+Towards+Bedlam