Áprilisban azt kérte a HuWiCo, hogy vigyük hírét a California University egyik kommunikáció szakos hallgatója által végzett felmérésnek. Most, a Towards a Philosophy of Telecommunications Convergence konferencián egy harminc perces előadás alatt végigrohantunk a budapesti és a New York-i wifihasználók szokásain, a hotspotok kultúráján Laura Forlano vezetésével. Jöjjenek az érdekes tények.
Kezdem a pontatlanokkal, ahol gyorsabban pörögtek a diák, mint ahogy írni tudok. A New York-i wifihasználók demográfiai megoszlásai érdekesebb. Nem csak tipikus tini geekarcok, fiatal felnőttek (Budapesten a wifihasználók 34%-a a 18-24-es intervallumba esik)vannak, hanem valami három és hat százalék közötti 55 és 64 év közé eső júzer is kimutatható. A nők rendkívül alacsony 6%-os hazai arányával szemben ott harmincegynéhány százalék áll.
Nem meglepő, de nagyon különböző a wifihasználat helyeinek megoszlása. Az eltérés ott kezdődik, hogy nálunk nincs Starbucks, pedig a válaszadók szerint New York-i wifihasználat 34%-a ott történik. A második 33%-kal a Bryant Park, a harmadik pedig - Dani, itt az adat, használd - a New York Public Library huszonhárom százalékkal. Ezzel szemben a budapesti adatok: 58% egyéb, 30% McDonalds (és ez a Wiera Basic hotspotok megnyitása előtt történt, ha nem tévedek), 16% Burger King, majd a sor folytatódik a Szimplával, Don Pepével, Szódával, A38-cal.
Nagyon jól mutatja a felmérés, hogy a netes vásárlások még gyerekcipőben járnak nálunk. Ezt pár nappal korábban a Hacktivityn elmondta más adatok alapján Kis Gergely is. Most kaptunk rá egy újabb adatsort. Nagyságrendekkel kevesebbet használják New York-i társaiknál a budapesti felhasználók a következő tevékenységekre a wifis netet: termékek, szolgáltatások vásárlása, részvények adásvétele. Mondhatnánk, hogy ez azért van, mert mindenki ismeri a felelőtlen wifihasználat jelentette biztonsági kockázatot, de egy másik kérdésre adott válaszok között feltűnik ez a problémakör, és sajnos fele annyi budapestit zavar ez mint New York-it. (44 százalék a 22-vel szemben.)
Az utolsó szerintem érdekes tény pedig, hogy a budapestiek sokkal nagyobb arányban mennek wifis kávézókba a kolegáikkal, barátaikkal vagy éppen kedvesükkel. Ennyit a valódi élettel nem rendelkező geekekről.
Zárójel: az mennyire jellemző, hogy teljesen véletlenül botlottam bele az előadásba. Annyira jellemző, hogy miután adatot szolgáltattál, nem jut vissza hozzád a kutatás. Khm, magyar blogfelmérések, khm.
Update
3 Replies to “Szociális wifigeekek - egy felmérés eredményei”
Comments are closed.